Yoga

stenen2Zin om je fit, happy, gezond, en sterk te voelen?
Geen zin meer in malende gedachten, vervelende rugpijn en zeurende hoofdpijn? Steeds meer mensen zoeken tegenwoordig naar manieren om zich te ontspannen en gezond te blijven.

Wanneer je dit herkent is yoga iets voor jou!

Bij INKA studio wordt specifiek yoga gegeven voor :

volwassenen / zwangerschapsyoga / moeder en kind – carryoga / kinderyoga / boardyoga

In het leven van de moderne mens is de balans tussen lichaam en geest vaak verstoord. Yoga biedt ons oefeningen die het evenwicht herstellen.
Yoga is niet prestatie gericht en je hoeft er niet speciaal lenig voor te zijn maar het bevordert wel de soepelheid van het lichaam. Tijdens de yogahoudingen, rekken en strekken prikkel je allerlei spieren. Deze oefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van het hele lichaam.

Waarom Yoga:

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht je leeftijd, geslacht of conditie. Yoga is voor iedereen!  Het is zoveel meer dan meditatie!  Wij halen je vooroordeel weg. Je zult snel ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest.
In het leven van de moderne mens is de balans tussen lichaam en geest vaak verstoord. Yoga biedt ons oefeningen die het evenwicht herstellen.
Yoga is niet prestatie gericht en je hoeft er niet speciaal lenig voor te zijn maar het bevordert wel de soepelheid van het lichaam. Tijdens de yogahoudingen, rek-, strek- en krachtoefeningen prikkel je allerlei spieren. Door met aandacht het lichaam te voelen en te oefenen vergroot je het innerlijk bewustzijn. Je krijgt inzicht tussen de wisselwerking van denken en voelen, leert signalen zoals stress en vermoeidheid eerder herkennen.

Enkele redenen waarom yoga goed voor je is :

Ademhaling
Mogelijk de bekendste van allen…..de ademhaling. Als je aan yoga doet, wordt je bewust gemaakt van verschillende effecten van je lichaam, maar de belangrijkste en een soort basis is de ademhaling.
Veel mensen zitten als het ware in hun hoofd en daar is min of meer de ademhaling met het bovenlichaam aan gekoppeld. Als je diep ademhaalt komt je borstkas meestal naar voren. Maar buikademhaling levert je behalve meer zuurstof ook meer “contact” met je lichaam. Doe het maar eens een aantal keren heel bewust (laat je buik dus op bollen tijdens de ademhaling), je merkt direct verschil. Als je actief met yoga wordt, kan de ademhaling een soort automatisme worden.

Ontspannen/stressvermindering
Yoga kan je zeker ontspanning brengen terwijl je toch actief bezig bent. Yoga brengt geest en lichaam (weer) dicht bij elkaar en als je in balans bent voel je je beter.
Bovendien maak je met bewegen endorfine aan. Dit is wat men ook wel het  “gelukshormoon” noemt. En het is aangetoond dat cortisol (het stresshormoon) hierdoor daalt.  Dit zorgt ervoor dat je je prettig en ontspannen gaat voelen.

Concentratie
Om yoga goed te doen moet je je concentreren, bewust ontspannen. Dit is, zeker in het begin, niet eenvoudig. Naarmate je dit vaker oefent gaat dit steeds makkelijker waardoor je merkt dat je concentratievermogen verbeterd.

Lenigheid
Yoga kan de  flexibiliteit, mobiliteit en bewegingsvrijheid aanzienlijk vergroten Met de tijd zullen je spieren, pezen en banden langer en elastischer worden waardoor je lekkerder in je lichaam zit.

Versterkt de kracht
Bij  yoga asana’s (houdingen) wordt elke spier in je lichaam gebruikt, waardoor fysieke kracht letterlijk van top tot teen toeneemt. Daarnaast kan het helpen eventuele spierspanning, door b.v. stress in het lichaam, te verminderen.

In het “nu”leven
We hebben er de mond vol van………we moeten in het NU leven. Terecht overigens, want de mens is altijd op weg. We hebben het druk, veel te druk. Probeer maar eens een datum te prikken met een paar vrienden om iets leuks te gaan doen. Vaak lukt het pas 2 maanden later. Door de balans te ervaren en je focus te vergroten dat je ieder moment van de dag kunt genieten van de zaken om je heen.  Gun jezelf de tijd.